elsene.be

Waarom en hoe?

Zoals veel gemeenten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kreunt het openbare wegennet in Elsene onder een enorme parkeerdruk. De oorzaak: een grote concentratie aan handelszaken, bedrijven, openbare instellingen, heel veel mogelijkheden qua vrijetijdsbesteding, én een hoge autoconcentratie (meer dan 40 wagens per 100 inwoners).

In een poging om die druk te verlagen, werd er een Verkeersactieplan (VAP) opgesteld dat in april 2009 in werking trad.

Dit plan geldt van maandag tot en met zaterdag, van 9u tot 18u in de blauwe zones, en van 9u tot 20u30 in de grijze en rode zones, en geeft voorrang aan de inwoners en aan de commerciële dynamiek van de gemeente.

Er is meteen ook een "parkeerobservatorium" opgericht dat de efficiëntie van het plan en de mogelijke verbeteringen eraan moet bestuderen. Zo werden er al verschillende veranderingen doorgevoerd: de bezoekerskaart, de uitbreiding van de blauwe zone en van de gereglementeerde uren in bepaalde wijken, de herdefiniëring van de bewonerskaart...

Parkeren, een goed plan

Dit Verkeersactieplan heeft 3 grote doelstellingen :

  • Prioriteit aan commerciële dynamiek
    In drukke winkelstraten is de voornaamste prioriteit de verbetering van de toegankelijkheid van de handelszaken door parkeerrotatie.

  • Voorrang geven aan parkeren in de buurt van de woonplaats
    Door meer in te zetten op parkeerrotatie probeert het parkeerplan pendelaars te ontmoedigen om lang te parkeren. Tegelijkertijd kunnen buurtbewoners en klanten van handelszaken hierdoor gemakkelijker hun eigen wagen parkeren.

  • Het stoelendanseffect vermijden
    Door prioriteit te geven aan buurtbewoners, vermijd je het effect waarbij sommige buurtbewoners hun auto steeds weer na korte tijd verplaatsen om te sterk gereglementeerde parkeerzones te omzeilen.

Concessie van openbare dienst

De opvolging van het parkeerreglement, zoals de controle in de straten en de vordering van de retributies, werd via een concessie van openbare dienst aan een gespecialiseerd privébedrijf, Indigo, toegekend (door middel van een beslissing van de Gemeenteraad van 18 december 2008). Deze concessie is opgesteld voor een duur van 10 jaar met aanvang vanaf 1 april 2009.
De retributie wordt niet gelijkgesteld aan een boete of een belasting, waardoor de controleurs van Indigo hun taak dus kunnen uitoefenen zonder beëdigd te zijn.

Op 1 maart 2014 werd de concessie van openbare dienst overgedragen aan het Gewestelijk Parkeeragentschap, in overeenstemming met de ordonnantie van 22 januari 2009 over de uitvoering van het parkeerbeleid en de oprichting van het Parkeeragentschap van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De gemeente Elsene blijft natuurlijk betrokken bij het parkeerbeleid.

Zie ook: Infobrochure "Parkeerplan van Elsene", Gedetailleerd plan van de zones en sectoren

Laatste verandering: 2016-01-19 14:43:57