Gemeenteraadsverkiezingen op 14 oktober 2018Fermer-Gesloten

elsene.be

Circulatieschema Hoog Elsene

XL for people

Nieuw gezicht voor het Noorden van Elsene: een aangenamere en rustigere buurt

Deze zomer wordt de Elsensesteenweg een zone die nog slechts beperkt toegankelijk zal zijn voor het autoverkeer. De nieuwe inrichting zal gepaard gaan met de invoering van een zone 30 en een nieuw circulatieplan met duidelijke doelstellingen: de levenskwaliteit en de rust van de buurtbewoners én de bereikbaarheid van de winkels en diensten verzekeren.

Na 18 maanden in de werken, krijgt het noorden van onze gemeente een nieuw gezicht. Zoals aangekondigd zal de Elsensesteenweg, die volledig werd heraangelegd, voortaan voorrang verlenen aan voetgangers en andere actieve verplaatsingswijzen. Tussen 7 en 19 uur zijn enkel het openbaar vervoer en voertuigen met een vergunning toegankelijk in de nieuwe autoluwe zone. Leveringen zijn mogelijk tussen 7 en 11 uur.

Voetgangers krijgen voorrang, niet enkel op de Elsensesteenweg (in het groen op de kaart), maar ook in een deel van de Sint-Bonifaasstraat, die een voetgangerszone wordt (oranje). De Koninklijke-Prinsstraat, Ernest Solvaystraat, Francartstraat en Sint-Bonifaasstraat zullen enkel toegankelijk zijn voor buurtbewoners en voertuigen met een vergunning (paars).

De toegang tot de zone zal gecontroleerd worden aan de hand van nummerplaatherkenning per camera (ANPR). Inwoners van deze straten (Koninklijke-Prins, Ernest Solvay, Francart en Sint-Bonifaas) die in het bezit zijn van een wagen wordt verzocht zich in te schrijven op de website van parking.brussels om een toelating aan te vragen om in de zone te mogen rijden. Niet-toegelaten automobilisten riskeren een administratieve boete van 55 euro.

In aanvulling wordt ook het noorden van Elsene zone 30 en treedt vanaf 6 juli 2018 een nieuw circulatieplan in werking.

Uit het openbaar onderzoek dat bij de start van het project gevoerd werd, kwam de vraag van de buurtbewoners zeer duidelijk naar voor: het verkeer van de Elsensesteenweg mocht onder geen beding verplaatst worden naar de kleinere straten errond, die zelfs nu al te lijden hebben onder het vele sluipverkeer. Om die verkeersstroom te verminderen, was er maar één oplossing: een nieuw circulatieplan invoeren dat in de eerste plaats misschien wat hinderlijk lijkt, maar dat de wijk beschermt. De buurtbewoners zullen dus hier en daar moeten omrijden, maar die kleine inspanning levert een groot voordeel: meer rust.

De winkels en diensten in de wijk, waarvan de klanten en gebruikers voor 80% met het openbaar vervoer, per fiets of te voet komen, zullen aantrekkelijker worden dankzij het comfort voor de actieve verplaatsingswijzen, maar blijven ook toegankelijk voor automobilisten via de grote assen (Troonlaan, Louizalaan, Waversesteenweg, Gulden-Vlieslaan).

In 2019 is het Fernand Cocqplein aan de beurt om omgevormd te worden tot een nieuwe leefruimte waar de inwoners centraal staan. Het orgelpunt van dit ambitieuze project dat tot stand kwam in samenwerking met de minister van Mobiliteit.

Illustratie (kaart) van het circulatieschema

Laatste verandering: 2018-06-21 09:05:35