Menu overslaan

Een klacht indienen

Je klacht wordt in ontvangst genomen indien :

  • je al geprobeerd hebt om het probleem op te lossen met de betrokken dienst;
  • je jouw persoonlijke contactgegevens vermeld hebt;
  • de klacht betrekking heeft op een bestuurlijke gemeentedienst;
  • de feiten maximaal een jaar oud zijn;
  • de klacht geen betrekking heeft op een politieke koers die de gemeente volgt;
  • de klacht geen betrekking heeft op de uitoefening van jouw functie als gemeenteambtenaar;
  • de klacht niet in essentie dezelfde is als een klacht die al behandeld werd door de ombudsman;
  • de klacht geen onderwerp is geweest van een rechterlijke of bestuurlijke beslissing met kracht van gewijsde;
  • er geen bestuurlijke of juridische procedure lopende is voor dezelfde feiten.

Dit kun je op verschillende manieren doen:

Je kunt een klacht indienen in het Nederlands of het Frans. De klacht moet in ieder geval je persoonlijke contactgegevens, het precieze onderwerp van je klacht en een overzicht van de reeds genomen stappen bevatten.

Online formulier

U kunt een klacht indienen in het Nederlands of het Frans. De klacht moet in ieder geval uw persoonlijke contactgegevens, het precieze onderwerp van uw klacht en een overzicht van de reeds genomen stappen bevatten.

Online formulier
  • Max. 2Mb

Privacybeleid

Overeenkomstig de Europese Verordening 2016/679 (GDPR) betreffende de bescherming van persoonsgegevens en de Belgische regelgeving ter zake met name de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens, delen wij u de volgende informatie mee:

De verantwoordelijke voor de gegevensverwerking is de gemeente Elsene, Elsensesteenweg 168 te 1050 Elsene - 02 515 61 11 - secretariaat at elsene punt brussels

De data protection officer kan gecontacteerd worden per mail: dpo at elsene punt brussels .

In het kader van het uitvoeren van onze opdrachten verwerken wij een bepaald aantal persoonsgegevens om u zo goed mogelijk van dienst te zijn en te kunnen antwoorden op uw informatievraag of klacht.

  1. Welke gegevens verwerken wij van u en waarom?
    De behandeling van uw gegevens kadert in het gemeentelijk reglement van Elsene om-trent de opdrachten en de werking van de ombudsman.
    In het kader van een verzoek om informatie of een klacht als burger kan het nodig zijn dat we de volgende gegevens verwerken:
    • Identificatiegegevens zoals uw naam, voornaam of rijksregisternummer;
    • contactgegevens zoals uw telefoonnummer, e-mailadres of postadres;
    • gegevens betreffende uw beroep en job;
    • eventueel andere gegevens zoals uw medische gegevens en uw gegevens betreffende strafbare feiten.
    Dit zijn over het algemeen gegevens die u - of uw vertegenwoordiger - ons bezorgt wan-neer u contact opneemt met onze diensten. Ze kunnen worden aangevuld of gecontro-leerd door de administratieve diensten.
  2. Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld.
    Wij behandelen uw gegevens vertrouwelijk. We zijn gebonden door het beroepsgeheim, zoals bepaald in artikel 5 van het gemeentereglement over de opdrachten en de werking van de ombudsman.
  3. Gegevensuitwisseling
    Tijdens de behandeling van uw dossier kan het nodig zijn dat we uw persoonlijke gege-vens delen met een persoon die u vertegenwoordigt, zoals een advocaat of een tussen-persoon; intern met gemeentelijk diensten; en extern met andere bemiddelingsdiensten die meer geschikt zijn om u een antwoord te bieden.
  4. Hoe lang bewaren we uw gegevens?
    Nadat we uw verzoek om informatie of uw klacht hebben behandeld, bewaren we uw ge-gevens tien jaar.
  5. Publicaties
    We maken de identiteit van personen die een beroep deden op de ombudsdienst nooit bekend in publicaties. In onze publicaties zijn geanonimiseerde statistieken opgenomen over het aantal klachten en meldingen die we dat betrokken jaar kregen, de ontvankelijk-heid en behandelingstermijn ervan. Hierbij geven we evenwel geen persoonsgegevens.
    Onze verslagen, aanbevelingen et andere publicaties zoals brochures voor de burgers of persberichten bevatten ook voorbeelden geïnspireerd door klachten ter illustratie van de problematieken die we behandelen. Wij gebruiken hierbij steeds fictieve namen en letten erop dat in die voorbeelden de persoon of personen die de klacht bij ons heeft/hebben ingediend niet geïdentificeerd kan/kunnen worden. Wij gebruiken hierbij steeds fictieve namen en letten erop dat in die voorbeelden de persoon of personen die de klacht bij ons heeft/hebben ingediend niet geïdentificeerd kan/kunnen worden.
  6. Wat zijn uw rechten?
    U beschikt te allen tijde en behoudens andersluidende bepaling in de AVG (inzonderheid artikel 17, § 3) over een recht op inzage, rectificatie of wissing, alsook op beperking van de verwerking van uw gegevens die in ons bezit zijn.
    Voor vragen in verband met de uitoefening van uw rechten kunt u een brief/e-mail sturen naar het college van burgemeester en schepenen, dienst Ombudsman - Elsensesteenweg 168, 1050 BRUSSEL -02/515.72.72 - ombudsman at elsene punt brussels .
    U hebt het recht klacht in te dienen bij een toezichthoudende autoriteit, in België is dit de Gegevensbeschermingsautoriteit. Gegevensbeschermingsautoriteit - Drukpersstraat 35 te 1000 Brussel - 32 (0)2 274 48 00 - contact at apd-gba punt be .

Laatste verandering: 2024-05-24 14:42:28