In 2018 werd er een deel van de Elsensesteenweg heringericht en werd er ook een circulatieplan ingevoerd voor Noord-Elsene, meer bepaald voor de zone die wordt afgebakend door de Louizalaan, de Kleine Ring, de Troonstraat, de Malibranstraat en de Lesbroussartstraat.
Het belangrijkste doel van dit circulatieplan is om ervoor te zorgen dat de wijk bereikbaar blijft na de invoering van de verkeersluwe zone op de Elsensesteenweg en de aangrenzende straten en om een verschuiving van het verkeer naar de lokale omliggende straten te vermijden.
In 2020 heeft de gemeente een studiebureau aangesteld om dit circulatieplan te evalueren.
De evaluatie is gebaseerd op de resultaten van twee verkeerstellingen, die respectievelijk in april 2017 (voor de werkzaamheden) en november 2019 (na de werkzaamheden) plaatsvonden.
De evaluatie toont dat het circulatieplan, gekoppeld aan de invoering van een verkeersluwe zone, op significante wijze de verkeersstromen in het netwerk heeft verminderd (vermindering van 39% in functie van de periode, weekdagen of zaterdag). Ter herinnering, 1 op de 3 gezinnen in Elsene hebben een wagen (en dus 2 op de 3 gezinnen hebben er geen). In Hoog-Elsene zijn er nog minder inwoners met een wagen (26% Naamsepoort).
De afschaffing van het verkeer op de Elsensesteenweg speelt uiteraard een grote rol in de vermindering van de verkeersstromen. De studie toont echter ook aan dat het verkeer eveneens verminderd is op het merendeel van de lokale wegen, met uitzondering van enkele straten.
De gemeente wil bijgevolg het circulatieplan, dat werd ingevoerd in 2018, behouden en daarnaast ook gericht tussenkomen op bepaalde problematische plaatsen.
Er werd een actieplan opgesteld om te beantwoorden aan de huidige mobiliteitsnoden die voortdurend in verandering zijn.
Laatste verandering: 2021-05-06 14:38:09
Gemeente Elsene • Copyright 2022 • Wettelijke vermeldingen • Transparentie