De gemeentebegroting is de voornaamste politieke handeling in het leven van een gemeente. De begroting voorziet alle inkomsten en alle uitgaven van de Gemeente gedurende één vol burgerlijk jaar, van 1 januari tot 31 december. Een begroting is dus een vooruitzicht en de verwezenlijkingen ervan vormen de "rekening". De gemeentebegroting omvat een periode van één burgerlijk jaar.
De wet en de reglementering betreffende de begroting verdelen inkomsten en uitgaven volgens "gewone" en "buitengewone" dienst. Inkomsten en uitgaven worden ook volgens verscheidene functionele categorieën verdeeld (algemeen bestuur, onderwijs, sociale en huiselijke hulp, enz.) en volgens verschillende economische codes. De cijfers worden voorgesteld naast het resultaat van het vorige dienstjaar (één jaar vóór het begrotingsjaar) en eveneens naast het resultaat van het op twee na laatste jaar (dus twee jaar vóór het begrotingsjaar). Deze voorstelling biedt de Raadsleden en de lezers de mogelijkheid aan om een vlak overzicht van de gemeentelijke financiën te hebben.
De gewone begroting bevat de terugkerende uitgaven en inkomsten, die dus ieder jaar terugkomen en onontbeerlijk zijn voor de goede werking van de Gemeente, zoals bij voorbeeld de lonen van het personeel en de belastingopbrengst. De terugbetaling van het kapitaal en van de rente van de schuld, alsook de financiële kosten dienen ook in de gewone begroting ingeschreven.
De buitengewone begroting bevat de uitzonderlijke uitgaven en inkomsten betreffende de investeringen: grote herstellingswerken voor gebouwen of wegen, aankoop van onroerende goederen, enz. In de buitengewone inkomsten zal men, onder anderen, de subsidies terugvinden die voor werken verleend werden en de leningen die ervoor werden aangegaan.
Een voorbeeld: krijt kopen voor een school is een gewone uitgave, maar het aankopen van een nieuw bord is een buitengewone uitgave.
Ten slotte dient gezegd dat het verschil tussen inkomsten en uitgaven (de gewonen zowel als de buitengewone) een bonus of een malus vormt, wanneer het saldo batig of nadelig is.
De gewone inkomsten vormen drie categorieën :
De gewone uitgaven vormen vier categorieën :
Het tweede deel van een begroting, de buitengewone dienst beperkt de inkomsten en uitgaven die tijdens een burgerlijk jaar het gemeentelijke eigendom rechtstreeks en duurzaam zullen beïnvloeden, met uitzondering van het algemene onderhoud: het aankopen van voertuigen, van grond of van materieel (dat over meerdere jaren gedelgd dient), alsook de aanleg van gebouwen of de uitvoering van werken, om maar een paar voorbeelden te citeren... In tegenstelling met de gewone dienst moet elke buitengewone uitgave dwingend en op straffe van schorsing door de meerderheid van de Gemeenteraad en, in fine, door de gewestelijke voogdij goedgekeurd worden, eer ze door het College aangewend wordt.
De buitengewone inkomsten komen uit drie bepaalde bronnen :
De buitengewone uitgaven verdelen zich in drie categorieën :
Het eerste kenmerk van een begroting is haar enigheid: de begroting vormt inderdaad een geheel. Inkomsten die voor één bepaalde post ingeschreven staan (deze post wordt "begrotingsartikel" genoemd) mogen niet voor een specifieke uitgave voorbehouden worden. De begroting wordt ook "alomvattend" genoemd omdat ze al de voorzienbare inkomsten en uitgaven moet omvatten. Ze wordt in een zeer bepaalde en zeer strikte volgorde opgesteld. Geen enkele inkomst noch uitgave mag aangewend worden zonder dat zij op voorhand in de begroting ingeschreven werd. Ten slotte betekent de eenjarigheid van een begroting dat de inkomsten en de uitgaven altijd in de begroting van het bepaalde jaar (het zogenoemde "dienstjaar") dienen ingeschreven. Het is dus onmogelijk voor het Gemeentebestuur één euro uit te geven dat niet in het begin van het dienstjaar, of ingevolge een begrotingswijziging tijdens het dienstjaar, ingeschreven werd. Eveneens onmogelijk een gedeelte van het budget dat in 2001 niet uitgegeven werd in 2002 te gebruiken!
De gemeenten financieren zich hoofdzakelijk dankzij :
De begroting moet door het College van Burgemeester en Schepenen aan de Gemeenteraad worden voorgesteld. De begroting moet ook in openbare zitting worden gediscussieerd en dan door de Gemeenteraad worden goedgekeurd. Later wordt de begroting aan de goedkeuring van de Toezichthoudende Overheid onderworpen. Deze laatste mag zelf verplichte uitgaven inschrijven die in de begroting werden weggelaten, of inkomsten verminderen die niet nauwkeurig waren geschat. Normaal moet over de begroting worden gestemd voor de 31 december van het jaar voorafgaande aan het betrokkene jaar.
Overeenkomstig artikel 252 van de Nieuwe Gemeentewet mag de begroting der uitgaven en inkomsten, ten laatste vanaf het dienstjaar 1988, noch een tekort vertonen, noch een fictieve evenwicht, noch een fictief batig saldo, en dit geldt even voor de gewone als voor de buitengewone dienst
Op het gebied van de begroting is het toezicht een bijzonder toezicht. Dit betekent dat de Gemeentebegroting, de begrotingswijzigingen alsook de krediet- en uitgavenoverdrachten door de Toezichthoudende Overheid dienen goedgekeurd. Dienen eveneens goedgekeurd: de reglementen betreffende de Gemeentebelastingen, de leningswaarborgen, de afbetalingsregeling van de aangesloten leningen, de jaarlijkse rekening van de Gemeente en van de Gemeentebedrijven, de deelneming aan een vereniging onder privé- of publiek recht waarin de gemeentelijke financiën zouden kunnen betrokken zijn.
Een verslag over de rekening van het dienstjaar en een financieel verslag dienen jaarlijks aan de Gemeenteraad voorgesteld. De gemeenten moeten een boekhouding voeren volgens de algemene eensluidende regels voor het boekhouden. De gemeenten voeren dus een dubbele boekhouding: een voor de begroting en een algemene boekhouding.
Wat de uitvoering van de begroting betreft zijn de gemeenten verantwoordelijk voor de ganse ketting, vanaf de opdracht tot de uitbetaling van de uitgave. De gemeenteontvangers zijn met deze opgave belast en zijn verantwoordelijk op hun eigen goederen voor de goede uitvoering ervan.
Begroting en rekening worden in het Gemeentehuis bewaard en mogen ter plaatse en gratis door elke burger worden geraadpleegd. De procedure voor de raadpleging wordt door affiches aan de bevolking herinnerd tijdens de maand na de goedkeuring van begroting en rekening door de Gemeenteraad. De affiches mogen niet minder dan 10 dagen blijven aangeplakt.
Laatste verandering: 2016-01-19 14:05:27
Gemeente Elsene • Copyright 2022 • Wettelijke vermeldingen • Transparentie