Menu overslaan

Master Clash #4

Muziek

NATHALIE LORIERS / KEITH JARRETT met JACQUES ONAN
LIVE: NATHALIE LORIERS & SAM GERSTMANS

Toen Nathalie Loriers eind jaren tachtig op de jazzscene verscheen, moet ze zich behoorlijk alleen hebben gevoeld als vrouw. In het Dictionnaire du Jazz à Bruxelles et en Wallonie uit 1991 werd in de vijftig pagina’s tellende historische inleiding geen enkele vrouwelijke instrumentalist vermeld, zelfs geen zangeres. In het woordenboek zelf stonden minder dan tien jazzvrouwen. De pianiste uit Namen heeft op een bepaalde manier de weg vrijgemaakt voor de volgende generaties.

Hoewel haar positie als vrouw in deze zo mannelijke wereld belangstelling voor haar persoon kon wekken, was het vooral haar muzikale kwaliteit die het verschil maakte, en dat al snel. Vanaf de jaren ’90 getuigen haar vele prijzen in België en in het buitenland, evenals samenwerkingen met grootheden als Lee Konitz, Cameron Brown, Philip Catherine en Toots Thielemans. Op 25-jarige leeftijd nam ze haar eerste album onder eigen naam op. Vandaag telt haar discografie een twaalftal platen. Parallel aan haar solocarrière werd ze in 2002 pianiste van het Brussels Jazz Orchestra, dat intussen wereldwijd faam geniet.

Het trio blijft haar favoriete formule. De pers prees vaak haar composities, het lyrisme van haar spel en de verfijnde interactie met haar partners. Kenmerken die haar dichter bij een zekere Keith Jarrett brengen. Jarrett brak in de jaren zestig door bij Charles Lloyd en Miles Davis, en werd al snel een ware ster. Zijn grote doorbraak kwam in 1975 met The Köln Concert, een dubbel solo-livealbum dat de grootste verkoop van het toen nog jonge ECM-label werd. Een absolute must in elke platenkast, zelfs voor wie geen jazzliefhebber is – zoals The Dark Side of the Moon van Pink Floyd datzelfde decennium was voor rock.

Maar Jarretts plaats in de geschiedenis van de solopianomuziek wordt niet enkel door dat album bepaald. Hij schreef ook geschiedenis met zijn trio, samen met Gary Peacock en Jack DeJohnette in 1983. Deze aanvankelijk kortstondige formatie bleef dertig jaar lang actief en bracht een vernieuwende benadering van het standaardrepertoire.

Standards, improvisatie, maar ook eigen composities: op elk vlak is de Amerikaanse pianist een toonbeeld van muzikaliteit. Des te kostbaarder nu, aangezien ziekte hem verhindert nog te spelen.

Live
Nathalie Loriers treedt op in duo met contrabassist Sam Gerstmans.

MASTER CLASH

Het vertrekpunt
“Miles Davis? Ik heb een plaat beluisterd, maar vond het niet zo bijzonder...” Zo eenvoudig kan men naast een iconische artiest grijpen. Of verdwalen in een omvangrijke discografie en het overweldigende aanbod via internet. Ondanks de schijn is het niet vanzelfsprekend om het werk van een ‘grote naam’ te benaderen.

Het concept
Master Clash nodigt een jazzmuzikant uit om zijn/haar passie te delen voor een muzikale persoonlijkheid van wereldformaat. Hoe? Door diens uniciteit, eigenheid en invloed op klank, instrument, spel, stijl, een stroming of een tijdperk te belichten. Het doel is een ontdekking mogelijk te maken of het luisterplezier te vergroten voor een publiek dat wel in muziek geïnteresseerd is, maar geen specialist hoeft te zijn.

Het programma
De avond bestaat uit twee delen.

In de eerste helft worden audiovisuele archiefbeelden van de gekozen muzikale persoonlijkheid vertoond, met commentaar van de gast tijdens een gesprek met Jacques Onan (Maison du Jazz).
In de tweede helft volgt een liveoptreden van de gast, in directe link met de gekozen muzikant.


Praktische info

Op dinsdag 4 november 2025 van 20u tot 21u30

Theatre Marni - Bar
de Vergniesstraat 25

info@theatremarni.com
https://theatremarni.com
026390980